İstatistik
başlangıçta teknik bir disiplin olarak ele alınırken günümüzde bir
bilim dalı olarak kendini kabul ettirmiş, ulusal ve uluslararası boyutta
gelişmelerin temelini oluşturmuştur. Son 30 yıla damgasını vuran ve
çağımızda bilgi çağı olarak adlandırılan gelişmeler istatistiği evrensel
bir konuşma dili konumuna getirmiştir.
Günümüzde ulusal ve uluslararası sosyal ve ekonomik gelişme hedeflerinin
belirlenmesi ve bu hedeflerin başarısı güncel, güvenilir
istatistiklerle sağlanmaktadır. Doğru bilgi, doğru yorum ve doğru karar
sürecinde araştırmacılar, politikacılar, karar alıcılar ve tüm bireyler
çalışmalarında istatistiki bilgileri etkin olarak kullanmaktadırlar.
Tarihi perspektifte istatistiğin doğuşu incelendiğinde uygulama ve
metodolojiyi birbirinden ayırmak gerekir. İlk çağda bile insanlar bazı
toplu olayları belirleme ihtiyacı duymuşlardır. Devletlerin kurulması
ile birlikte insanlar sınır belirleme, vergi toplama, toprak dağılımına
yönelik amaçlarla ayrıca dil, din farkı olan toplulukların nüfus
büyüklüğünü belirleme, askere alma amaçlı bilgiler toplamaya ve bunların
kayıtlarını tutmaya başlamışlardır.
Devlet İstatistik Enstitüsü’ nün Önemi ve İşlevi
Toplumların geleceğini görebilmesi, planlayabilmesi ve gelişmesi için
istatistiki bilgiler büyük önem taşır. Cumhuriyetimizin ilk yılllarında
çok önemli sorunları olmasına rağmen, istatistiki bilginin bu denli
önem taşıması nedeniyle, bu işlevi yerine getirebilmek için 1926 yılında
bir istatistik örgütünün kurulmasına karar verilmiştir. Savaştan çıkmış
bir toplumda, bilgi yoksulluğuyla, çözümü gereken çeşitli sorunlar
olmasına rağmen, bütün bu sorunlar içinde, her şeyi zamana ve mekana
göre değerlendirmenin bilincinde olan büyük devlet adamı Mustafa Kemal,
istatistiği de düşünmüştür.
Bu çerçevede kurulan ve Türkiye’nin istatistik bilgilerini üreten DİE,
ülkemizin sürekli olarak gelişme sürecini izleyerek, demokrasiyi tam
anlamıyla gerçekleştirebilmesi için gereken bilgileri bağımsız, tarafsız
ve güvenilir olarak üreten önemli bir kuruluş olmuştur. Bu nedenledir
ki, DİE’nin ürettiği bilgiler, yayımladığı istatistik ve göstergeler;
kamu kurum ve kuruluşları, özel kuruluşlar, karar alıcılar ve
araştırıcılar için güvenilir yol göstericilerdir. DİE, ülkemizde ulusal
ve uluslararası boyutta yararlar sağlayacağı inancıyla, en uçtaki
kullanıcıdan, karar alıcıya kadar geniş bir yelpaze içinde yer alan tüm
kurum ve kuruluşların veri ve bilgi ihtiyacını gidermeyi amaçlayan
çalışmalarını geliştirerek devam ettirmektedir.
Çağımızın bilim, teknoloji ve iletişim çağı olması nedeniyle, gerekli
bilgi ve iletişim olanaklarına sahip olan ve bundan yararlanabilen
ülkeler büyük bir üstünlük sağlamaktadır. Bir ülkede demokrasinin
niteliği, ekonomik kararların etkinliği, toplumsal sorunların çözümü,
çok sağlıklı ve güçlü bir istatistik yapısı, bilgi sistemi alt yapısıyla
ve giderek bilim, teknoloji ve bilgi akışını sağlamakla mümkün
olabilmektedir. Bugün bilginin üretilmesi kadar, bilgilerin açık ve
hızlı biçimde topluma aktarılması da büyük önem taşımaktadır. Çünkü
teknolojik ve ekonomik gelişmelerin baş döndürücü olduğu çağımızda,
bilgileri zamanında derlemek, değerlendirmek ve politikaları zamanında
uygulamaya etkin biçimde koymak, büyük yarar ve üstünlük
kazandırmaktadır.
Bu bakımdan DİE’nin yaptığı görev, özellikle içinde bulunduğumuz bilgi,
teknoloji ve iletişim çağında çok daha büyük önem taşımaktadır. Bu
gelişmelerin bilincinde olan DİE, kurumlaşmış, ileriye doğru yatırım
yapan bir kuruluştur. Ancak dünya daki gelişmeler, çok hızlı olduğu
için, DİE’nin dünyayı devamlı izlemesi ve ileri doğru atılımlarını
sürdürmesi gerekmektedir
Devlet İstatistik Enstitüsü’ nün Görevleri
DİE’nin görevleri; ana faaliyet konularıyla ilgili ve alt yapının
kurulması, geliştirilmesiyle ilgili olmak üzere 2 bölümde toplanabilir;
A. Ana Faaliyet Konularıyla İlgili Görevleri
1. Ülkenin iktisadi, sosyal ve kültürel faaliyetleriyle ilgili her türlü istatistikleri derlemek, değerlendirmek, yayımlamak.
2. Kalkınma planı ve yıllık programların hazırlanması, uygulanması ve
takibi aşamasında gerekli görülen verileri öncelikle derlemek ve
değerlendirmek.
3. Ekonomik karar ve tedbirlerin sonuçlarının izlenmesi aşamalarında
gerekli görülen verileri öncelikle derlemek ve değerlendirmek.
4. Genel Nüfus Sayımını; sonu (0) ile biten yıllarda, Genel Tarım
Sayımını; sonu (1) ile biten yıllarda, Genel Sanayi ve İşyerleri
Sayımını; sonu (3) ile biten yıllarda yapmak.
5. Yapılması görev olarak belirtilen sayımlar dışında, ülkenin ihtiyaç
duyduğu diğer konulardaki genel sayımlar, anket ve araştırma projelerini
planlamak, uygulamak, süresinde sonuçlandırarak istatistiki bilgileri
kullanıcı amaçlarına uygun bir biçimde, uluslararası standartlarda
yayımlamak.
6. Kamuoyu araştırmaları yapmak, diğer kuruluşların bu konudaki çalışmalarına yardım etmek.
B. Alt Yapının Kurulması ve Geliştirilmesi ile İlgili Görevleri
7. Bilimsel araştırma ve teknikleri izlemek amacıyla ulusal ve uluslararası seminerler, konferanslar ve toplantılar düzenlemek.
8. Enstitü işlevlerini kamuoyuna duyurmak amacıyla ulusal ve uluslararası seminerler, konferanslar ve toplantılar düzenlemek.
9. Ekonomik, sosyal, kültürel konularda Türkiye istatistik alt yapısını
oluşturacak verileri kapsayan bir ‘Bilgi Bankası’ kurmak.
10. Bilgi Bankasının devamını sağlamak amacıyla, veri derleme, veri
işleme teknolojisi ve dağıtma yöntemlerinde gerekli yenilikleri yapmak.
11. İstatistik tanım ve standartlarını tespit etmek, istatistik metodlarını geliştirmek, istatistik analiz ve etüdleri yapmak.
12. Enstitü’nün görev alanına giren konularda-Yükseköğretim kurumlarının
görevleri saklı kalmak şartıyla-üniversite ve diğer eğitim kurumlarıyla
işbirliği yaparak ‘Ulusal ve Uluslararası Eğitim Merkezleri’ kurmak.
13. Enstitü personeliyle, diğer kurum ve kuruluşların elemanları için,
kısa süreli istatistiklerle ilgili konularda ‘Hizmetiçi Eğitimler’ ile
uzun süreli ‘İhtisas Eğitimleri’ yapmak, konferanslar ve seminerler
düzenlemek.
14. Kamu kurum ve kuruluşları ile özel idare, belediye ve diğer gerçek
ve tüzel kişilerin istatistik çalışmalarına yardımcı olmak ve
koordinasyonu sağlamak.
15. İstatistiklerin derlenmesinde ve düzenlenmesinde kamu ve özel kuruluşların uygulamalarıyla ilgili ilkeleri tespit etmek .
16. Hangi kamu kuruluşlarının, hangi konularda istatistik derleyip
düzenleyeceklerini ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak
kararlaştırmak.
17. İstatistik çalışmaları için gerekli olan; adres, hava fotoğrafı,
harita, kroki ve benzeri belgeleri derlemek, bu konularda kamu
kuruluşlarıyla işbirliği yapmak.
18. İstatistik çalışmaları için gerekli olan; adres kütüğü, kayıt sitemi
ve numaralama çalışmalarını düzenlemek ve bu konularda kamu
kuruluşlarıyla işbirliği yapmaktır
Devlet İstatistik Enstitüsü’ nün Veri Kaynakları
DİE’nin bilgiye ulaşma sürecinde en temel kaynağı veridir. Bilgiye,
verinin işlenmiş hali de denilebilir. DİE’nin veri elde etme işleminde
4′ü geleneksel, 2′si modern veri kaynağı olmak üzere 6 çeşit kaynak
kullanılmaktadır.
1. Tamsayım
Hakkında bir yargıya varılmak istenen kitlenin (yığının) tamamından veri
toplanmasıdır. DİE’nin bu kapsamda yaptığı çalışmalara örnek olarak;
Genel Nüfus Sayımı, Genel Tarım Sayımı, Genel Sanayi ve İşyerleri Sayımı
verilebilir.
2. Örnekleme Araştırmaları
Hakkında bir yargıya varılmak istenen kitlenin bir bölümünden veri
toplanmasıdır. DİE’nin bu kapsamda yaptığı çalışmalara; Hanehalkı İşgücü
Araştırması, Hanehalkı Gelir Tüketim Harcamaları Araştırması, Finansman
Eğilimleri Anketi, Yıllık İmalat Sanayi Anketi örnek olarak
verilebilir. (Bakınız, EK.5.2)
3. İdari Kayıtlar
Alanda bir anket uygulamadan, ülkenin hali hazırda tutulan idari
kayıtlarından veri derlenmesidir. DİE’nin bu kapsamdaki kaynaklarına;
Sosyal içerikli idari kayıtlar için; Nüfus Müdürlüklerindeki kayıtlar,
Evlenme kayıtları, İntihar istatistik formu, Ölüm istatistik formu,
Sanayi içerikli idari kayıtlar için; İnşaat ruhsatnamesi, Yapı kullanma
izin kağıdı, Yapı kullanma izin belgesi, Maden faaliyet cetveli, Aylık
tapu istatistik cetveli,
Hizmet ve ticaret içerikli idari kayıtlar için; Gümrük Muhafaza
Teşkilatı-uluslararası girdi çıktı fişi, Gemi sicil formu, Trafik kazası
tespit tutanağı, Araç trafik tescil müracaat ve işlem formu,
Tarım içerikli idari kayıtlar için; Çiftçinin Eline Geçen Fiyat formu, vb. örnek olarak verilebilir.
4. Kayıt Sistemleri
Bu veri kaynağı idari kayıtlara benzemekle birlikte, ülkedeki tüm idari
kayıt sistemlerinin ortak bir çatıda birleştirilmesi olarak
tanımlanabilir.
5. Manyetik Bant
Bu veri kaynağı, çeşitli kuruluşların belirli bir yöntem içinde manyetik
ortama kaydettikleri, bilgilerin bant şeklinde alınmasıdır. Bu veri
kaynağına, Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün ihracat bilgileri örnek
verilebilir.
6. Uzaktan Algılama
Yeryüzündeki yapay ve doğal alanlara (yerleşim alanları, yollar, tarım
alanları, ormanlar, su kütleleri vb.) ilişkin bilgilerin uzaktan
algılanmış veriler (uydu görüntüsü, hava fotoğrafı vb.) kullanılarak
toplanmasıdır. Çalışmalarda esas olarak öncelikle “işlenmemiş olarak
sağlanan uydu görüntüleri” üzerinde her türlü görüntü işleme analizleri
yapılır. Sonraki aşamada “İşlenmiş görüntü sonuçları” ve “istatistiksel
yöntemler” birleştirilerek son bilgiye ulaşılır. Ayrıca koordinat
sistemine uygun “harita formatında hazırlanan görüntüler” in görsel
yorumlanmasıyla da nihai bilgi üretilir.
DİE’nin bu kapsamda yaptığı çalışmalara; kitlenin tamamından verinin
toplandığı “Türkiye Arazi Tabakalaması Çalışması” ile kitlenin bir
bölümünden verinin toplandığı “Türkiye Tahıl Ekili Alan Rekolte Tahmini
Çalışması” örnek verilebilir
Devlet İstatistik Enstitüsü’ nde Üretim Süreci
DİE’nin üretim süreci, kullanılan veri kaynaklarına (tamsayım, örnekleme
araştırması, idari kayıt, kayıt sitemi, manyetik bant, uzaktan
algılama) göre farklılık göstermektedir. Örnekleme araştırmasına ait
üretim sürecinde; veriler, birden fazla aşamadan geçirilerek bilgi
haline dönüştürülmektedir. Üretim sürecinin, aşamalarındaki gereksinime
göre, ana faaliyet, alt yapı, destek, danışma, bölgesel birimler devreye
girerek, sürece ortaklaşa katkı vermekte, sonuçta istatistiki bilgiye
ulaşılmaktadır. Örnekleme araştırmasına ait istatistik üretim süreci çok
genel olarak şu şekilde formüle edilebilir;
I. Ön hazırlık
II. Planlama ve organizasyon
III. Alan uygulaması
IV. Verinin ön kontrolü
V. Verilerin elektronik ortama aktarımı ve kontrolü
VI. İstatistiki bilgi üretimi
VII. Sunum
Devlet İstatistik Enstitüsü’nün Faaliyetleri Sonucu Elde Ettiği Nihai Ürün Çeşitleri
DİE, çeşitli süreç ve yöntemlerle elde ettiği ürünleri, aşağıda belirtilen 13 türde kullanıcıların hizmetine sunmaktadır:
1. İstatistik
Belirli bir olayın gözlemlenmesi sonucu, onun büyüklüğü, kıymeti,
dağılımı, vb. özellikleri hakkında elde edilen rakamlardır. Bu rakamları
elde etmek için veriler toplanır, işlenir, analiz edilir ve yorumlanır.
(Hanehalkı İşgücü İstatistikleri, Ücret istatistikleri, Çalışma
istatistikleri, Evlenme İstatistikleri, Boşanma İstatistikleri, Tarım
İstatistikleri, Gaz ve Su istatistikleri, Vergi İstatistikleri, Tapu
İstatistikleri, Ulaştırma İstatistikleri, Milli Eğitim İstatistikleri,
vb.)
2. İndeks
Belirli bir istatistiki olaya ait değerlerin zaman ve mekan boyutunda
gösterdiği oransal değişim olarak tanımlanabilir. (Kentsel Yerler
Tüketici Fiyat İndeksi, Toptan Eşya Fiyat İndeksi, Çiftçinin eline geçen
Fiyat İndeksi, Dönemler İtibariyle İmalat Sanayi Üretim İndeksi, Dış
Ticaret Fiyat ve Miktar İndeksleri, Türkiye Ekonomisi Öncü Göstergeler
İndeksi, İhracat Benzerlik İndeksi, vb.)
3. Parite
Genel olarak iki ülke parasının karşılıklı değerini ifade etmektedir.
Satınalma gücü paritesi; Ülkeler arasındaki fiyat düzeyi farklılıklarını
ortadan kaldırarak, ülkelerin yarattıkları Gayrisafi Yurtiçi Hasılanın
reel anlamda karşılaştırılmasına imkansağlayan, farklı para birimlerini
birbirine dönüştürme oranıdır. Kısaca, farklı para birimlerinin
satınalma gücünü eşitleyen bir değişim oranıdır. Bu oran kullanılarak
ortak para birimine dönüştürülen harcamalar, satın alınan mal ve hizmet
hacmindeki farklılıkları yansıtarak ülkeler arasında gerçek anlamda
karşılaştırılabilir veriler sağlamaktadır. (Satın alma gücü paritesi)
4. Hesap
Belirli bir süre içinde konu olan sistemin (milli gelir) unsurlarını
toplayan, unsurların (milli gelirin) oluşumunu, dağılımını, icmal
(birikimli toplam özeti) halinde yansıtan rakamlardır. Hesap durumu ise
iktisadi ve mali kuruluşlar, yıllık bilançolarının yanısıra hesap
durumlarını, işlerin gidişini ve alınan sonuçları yakından izleyebilmek,
bütçe rakamlarıyla karşılaştırma yapabilmek için belirli durumlarda
hesap durumunu çıkarır. (Mahalli İdareler Bütçe ve Kesin Hesapları,
Bütçe ve Kesin Hesaplar)
5. Envanter
Belirli bir anda bir işletmenin, firmanın, kuruluşun, vb. sahip olduğu
malların, haklarını ve borç tutarlarının tahminini veya ayrıntılı
durumunu belirleme işlemidir. Envanter kısaca bilanço gününde
mevcutları, alacakları, borçları, ayrıntılı bir şekilde sayarak,
ölçerek, tartarak, değerlendirmek suretiyle belirleme işlemidir. (Termik
Santral Atık Envanteri, İmalat Sanayi Atık Envanteri, Çevre
Teknolojileri Envanteri, Konaklama Tesisleri Envanteri, Belediye Katı
Atık Çöp Envanteri, Termik Santral Atık Envanteri, vb.)
6. Muhasebe
Bir müessese, ticari bir kuruluş, bir ortaklık veya bir ülkenin, belirli
bir dönemdeki üretim ve tüketimine ilişkin iktisadi faaliyetlerinin
tümüyle ilgili bilgileri sağlamaya yarayan bir tekniktir. (Milli
Muhasebe, Su İstatistikleri ve Doğal Kaynak Muhasebesi, vb.)
7. Gösterge
Ekonominin çeşitli düzeylerini kritik ve öncü noktalar durumuyla
gösteren verilerdir. (İl Düzeyinde Temel Ekonomik ve Sosyal Göstergeler,
İstatistik Göstergeler, Cinsiyet Düzeyinde Eğitim Göstergeleri, vb.)
8. Yoğunlaşma Oranı
Belirli bir kitle içinde yoğunlaşmaya konu olan olayın izlenmesi sonucu
sıklığına, seyrine ait bir derece bulunmasına imkan tanıyan bir
ölçüttür. Sanayi yoğunlaşması, bir sanayide faaliyet gösteren başlıca
firmaların küçük bir grup tarafından kontrol edilmesi olarak tanımlanır.
Yoğunlaşma göstergelerinin hesabı, Türkiye İmalat Sanayiinde faaliyette
bulunan işyerlerinin piyasa payı göz önüne alınarak, sanayide
tekelleşme ya da oligopolcü bir yapının ortaya çıkarılması amacıyla
yapılmaktadır. (Türkiye İmalat Sanayiinde Yoğunlaşma) Dış ticarette
yoğunlaşma, dış ticaretin belirli bir sayıdaki firma tarafından kontrol
edilmesi olarak tanımlanabilir. Ancak, ticaretin belli ülkelere,
fasıllara ya da maddelere yoğunlaşması önemli olduğundan, bu değişkenler
için de yoğunlaşma ölçütleri hesaplanmaktadır. (Dış Ticarette
Yoğunlaşma)
9. Tahmin
İstatistiğin temel uğraşılarından biri olan örneğe ait istatistikler
yardımıyla, ana kitlenin parametreleri hakkında genelleme yapma
işlemleri ve bu amaçla kullanılan değerlere tahmin adı verilir. (Milli
Gelir Ön Tahminleri, Gayri Safi Milli Hasıla Tahminleri, vb.)
10. İnput-Output Tablosu
Endüstriler arası mal ve hizmet akımlarını toplu olarak gösteren
tablodur. Tabloda, sütunlar bir sanayinin üretimi için gerekli girdileri
ve katma değer unsurlarına yapılan ödemeleri, satırlar ise, sanayi
tarafından üretilen ürünlerin hangi sanayiler ve nihai talep unsurları
tarafından kullanıldığını gösterir. (Değişik yıllarda üretilen
İnput-Output Tabloları)
11. Had
Had, oran veya bir denklemi meydana getiren kısımlardan her biri olarak
tanımlanmaktadır. Ekonomideki bazı sektörler arasında mal ve hizmet
girdi çıktı durumunun kuşbakışı olarak incelenmesidir. İç ticaret
hadleri, tarım ve tarımdışı kesimler arasında sektörler arasındaki
değişim hadleri ile ilgili bir göstergedir. Belirli bir sosyal sınıfın
özellikle çiftçinin satın alma gücünde ve ekonomik refahındaki
değişmeleri izlemek amacıyla kullanılmaktadır. (İç Ticaret Hadleri) Dış
ticaret hadleri; ihracaat fiyat indeksinin ithalat fiyat indeksine
oranlanması ile hesaplanır. Dış ticaret fiyat indeksleri kullanılarak,
ülkenin yaptığı dış ticaret gelişimini saptamak amacıyla dış ticaret
hadleri hesaplanmaktadır.
12. Projeksiyon
Projeksiyon, geçmişteki koşullar gözönünde bulundurularak, çeşitli
varsayımlar altında geleceğe yönelik tahminler yapma işlemidir. (Nüfus
Projeksiyonu)
13. Yorum
Belirli göstergeleri (ekonomik, istatistik, vb.) izleme, analiz etme ve
bunlar çerçevesinde, karar vericilere ışık tutmak üzere değerlendirme
yapılmasıdır. (Mayıs 1991 Türkiye Ekonomisi İstatistik ve Yorumlar)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder