29 Nisan 2012 Pazar

Anlatım Bozuklukları Konu Testleri

Anlatım Bozuklukları Konu Testleri


1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Bu maçı, yaklaşık otuz bine yakın insan izlemiş*ti.

B) Gazetesindeki köşesinde, daha çok toplumsal konuları ele alır ve kamuoyu oluşturmaya çalı*şırdı.

C) Yaşamı, tüm ayrıntılarıyla içinden geldiği gibi di*zelere taşırdı.

D) Tarihi zenginlikleri ve doğal güzellikleriyle bu kent, insanı büyülüyor.

E) Kasabadan birkaç yıl önce ayrılmış ve bir daha kasabaya dönmemişti.


2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?



A) Yarışmada kazandığı bütün ödülleri Lösemili Çocuklar Vakfı'na bağışladı.

B) Ben bir kedi, o bir fareyse mutlaka onu yakala*rım.

C) Her yıl buraya gelir, tatilimizin bir kısmını burada geçiririz.

D) Kitap okumak ve müzik dinlemek için mutlaka zaman ayırıyorum.

E) Çiçeklerin mis gibi kokuları odayı doldurdu.




3. Adam (I) yeni (II) eşinin (III) çocuklarını benimseyip benimsemeyeceği (IV) kaygısı (V) içindedir.

Numaralanmış yerlerden hangisine virgül getir*tirse anlam bulanıklığı giderilmiş olur?

A)l. B) II. C) III. D) IV. E) V.



4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Bütün bunlara belgeyi hazırlayan kişinin dikkat*sizlik ve hiçbir şeyi önemsememesi neden oldu.

B) Yazdığım her öykümü en yakınımdaki insanlara okutur, ondan sonra dergilere gönderirim.

C) Hata yaptığını anlayan insanın özür dilemesi, onu küçültmez aksine yüceltir.

D) İkide bir dönüp arkaya bakması hepimizi huzur*suz etmişti.

E) İngilizce bilmediğimiz için hiçbirimiz o turiste yardım edememiştik.



5. Ona bakılırsa herkesin kendi geçmişine özlem çek*mesi doğaldır.

Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki de*ğişikliklerin hangisiyle giderilebilir?

A) "geçmişine" yerine "geçmişlerine" getirilerek

B) "çekmek" yerine "duymak" getirilerek

C) "kendi" sözcüğü cümleden çıkarılarak

D) "doğaldır" yerine "olağandır" getirilerek

E) "Ona" yerine "onlara" getirilerek



6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Yeni hükümet 280'e karşı 120 oyla güvenoyu aldı.

B) Ona güvenimiz sarsıldı artık; ne yaparsa yapsın güvenemeyiz.

C) Çalışmalarının sonucu onun yüzünü güldürdü.

D) Emek sarf etmeden kazanılanların manevi ola*rak pek değeri yoktur.

E) Nişanlılık sürecinde eşler birbirini çok iyi tanı*malıdır.



7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Nüfus kaydını çıkartmak için buraya gelmişti.

B) Bir ulus, gençlerin eğitimine önem vermek zo*rundadır.

C) Ülkemizin dışsatım gelirleri en yüksek düzeyine ulaştı.

D) Alkol kullanan sürücülerin kaza şansı daha da artmaktadır.

E) Çevre kirliliği gün geçtikçe yayılıyor.



8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözün çıkarılması cümlenin anlamını daraltmaz?

A) Takımımız, dün çok büyük bir galibiyet elde et*ti.

B) Bu eseri oluşturmak için hep birlikte çalıştık.

C) İşler günden güne giderek arap saçına dönü*yordu.

D) Sanatçı pek erken yaşta hayata veda etmişti.

E) Artık, sonbahar serin yüzünü iyice göstermeye başladı.



9. (I) Dış dünyaya bağlı sanatçıların, genellikle görü*nen gerçeği değiştiremezler. (II) 1940'lı yılların sa*natçıları da böyledir. (III) Bu kuşağın anlatımı son derece yalındır. (IV) Sanatçılar mecazlara, abartma*lara hemen hiç yer vermemişlerdir. (V) Ancak bu sa*natçılar yaşadıkları ortamı beğenmezler.

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangi*sinde bir anlatım bozukluğu vardır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.



10. Çocuk çevrede olup bitenlere ilgisiz ya da umursa*maz görünür.

Aşağıdakilerin hangisinde bu cümledekine ben*zer bir anlatım bozukluğu vardır?

A) Şiir dil üzerine düşünmez, dili üretir.

B) Bilgi bazen kolay bazen de bireyin uzun bir eği*tim öğretim görmesiyle elde edilebilir.

C) Folklor, hiçbir şeye düşman olmayan bir bilim*dir.

D) Sağlıklı bir kültür politikası oluşturmadığımızı söyleyebilirim.

E) Genel müdür şirkete geldi ve denetledi.



11. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Onun en büyük ideali dünya turuna çıkmaktı.

B) Akşam olmadan bu işi bitirelim.

C) Ameliyat olan çocuk kısa sürede sağlığına ka*vuştu.

D) Yaralının sağ ön göğsünden iki kurşun çıkarıldı.

E) Bu boş vermişliğe bir son vermemiz gerekiyor.

12. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Oyunlar gerçeğe bir şey katmadan, yorumlan*madan yazılmış.

B) Anılar, geçmişte yaşadıklarımızı söyleyip durur bize.

C) Hiçbir zaman umutsuzluk ve karamsarlığa ka*pılmadım.

D) Onun söyledikleri sık sık zihnimde yankılanır.

E) O, şair olarak çok çabuk unutuldu gibi geliyor bana.



13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "öğretim" söz*cüğü yanlış kullanılmıştır?

A) Bir üniversitede öğretim görevlisi olarak çalışı*yor.

B) Okuma - yazma öğretimi televizyondan da ya*pılabilir.

C) Bu öğretim yılına da birçok sorunla başladık.

D) Öğretim yöntemleri sürekli bir gelişme içindey*di.

E) Yurt dışında birkaç yıl resim öğretimi görmüştü.



14. Ahmet Ümit, son yapıtıyla birlikte, polisiye

I II III

türünün edebiyatımızdaki en seçkin yazarı olduğunu kanıtlıyor.

IV V

Bu cümledeki altı çizili sözcüklerin hangisi çıka*rılırsa cümlenin anlamı değişmez?

A)l. B) II. C) III. D) IV. E) V.



15. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Bugüne dek insanlar arasında bir ayrım gözet*medik.

B) Orman yangınlarına karşı herkes duyarlı olmalı*dır.

C) Sivil toplum örgütleri bu olaya tepki gösterdi.

D) Bu konudaki her çeşit söylentiye aldırmayın.

E) Bilgisayar teknolojisi durmadan değişiyor, geli*şiyor.



16. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu yoktur?

A) Benim ve kardeşimin kaldığı otel farklıydı.

B) Hava durumunu okumasını unuttular.

C) Sarışın gözlüklü beyefendinindi bu çanta.

D) Eğer söylediklerini uygulamadığın müddetçe başarıya ulaşamazsın.

E) O, bütün şarkıları kendisine özgü bir şekilde yo*rumlar.



17. "Kitabın konusunu çok beğendi ve bir solukta okuyup bitirdi." cümlesindekine benzer bir anlatır bozukluğu aşağıdakilerin hangisinde vardır?

A) Öğlene doğru 12.30'da gelirsen bizi bulabilirsin.

B) Her şeyi bir gün önceden hazırladım ve yemece çağırdım.

C) Sen daha henüz ne yapacağına bile karar ver*memişsin.

D) Dolap yiyecekle ful doluydu.

E) Olayın üzerinden aşağı yukarı tam on yıl ger*miş.



18. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bağlaç kullanı*mı anlatım bozukluğuna yol açmıştır?

A) Fransızca kurslarına katılacağım; fakat bu kurs*ların yararlı olduğuna inanıyorum.

B) İki günden beri yemiyor, içmiyordu; çünkü çok hastaydı.

C) Biz, sizi çok aradık; ama siz bizi aramadınız.

D) Olan biten her şeyi anlatacağım; ama izin vermi*yorsunuz.

E) Herkes roman yazamaz; zira roman yazmak bü*yük birikim ister.



19. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde çelişen sözle*rin bir arada kullanılmasından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?

A) Söylediklerin hiç şüphesiz arkadaşının kulağına gitmiş olmalı.

B) Bana yardım etmeyeceğini söyledi; ama içine sinmedi yardım etti.

C) Eylülün sonuna doğru bu şehirden taşındılar.

D) Bu yapıtın en önemli yanı, köylünün sorunlarını ilk kez işlemiş olmasıdır.

E) Bilimsel yapıt yazabilmek, geniş bir bilgi gerek*tirir.



20. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlamca çeli*şen sözlerin bulunması anlatım bozukluğuna yol açmıştır?

A) Konuklar galiba öğleden sonra gelecek.

B) Bu konsere biz de gitmek istiyoruz.

C) Öğleden sonra belki sizi ararız.

D) Şurası kesin ki enflasyon, yıl sonunda artacak.

E) Çocuklar mutlaka sinemaya gitmiş olmalılar.

21. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Dengeli beslenemeyen insanlarda sağlık sorun*ları baş gösterir.

B) C vitamini, vücudun direncini artırır; insanı güç*lü kılar.

C) Vücudumuzun her organizması, ayrı bir görev yapar.

D) Nişastalı ve şekerli besinlerin çok tüketilmesi şişmanlamaya yol açar.

E) Diş çürükleri zamanında tedavi edilmelidir.



22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Bu olay hepimizin ilgisini çekti ve derinden etki*ledi.

B) Kendisini çok beğeniyor ve durmadan övünü*yordu.

C) Salondaki kargaşanın nedenini öğrenemedik.

D) Beni çağırdı ve bana bir konuda fikrimi almak is*tediğini söyledi.

E) Kazayı duyar duymaz olay yerine koştum.



23. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde özne-yüklem uyuşmazlığından doğan bir anlatım bozukluğu vardır?

A) Sınavda iyi bir dereceye girdiğim için beni teb*rik edip kutladı.

B) Özgün yapıtlar mutlaka geleceğe kalırlar.

C) Yapraklar sonbaharda hüzünle sararıp dökülü*yorlar.

D) Son şiirleri de bu kitapta yer alacakmış.

E) Sazın telleri sert çalmaktan dolayı koptu.



24. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bo*zukluğu vardır?

A) Öyle acemi ki ben onun eline su bile dökemem.

B) Ekmeğini taştan çıkaran bu adama saygı duyu*yorduk.

C) Yarışmayı kaybedince boyunun ölçüsünü almıştı.

D) Bu sözleri duyunca kan beynime sıçradı.

E) Onun buraya geleceği bir ara kulağıma çalın*mıştı.



25. Genç futbolcunun bugünkü maçta oynaması için

I II III

hiçbir neden yok; çünkü formda gözüküyor.

IV V

Bu cümledeki anlatım bozukluğunu gidermek için hangi sözcükte değişiklik yapılmalıdır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.



Cevap Anahtarı: 1)A 2)B 3)C 4)A 5)B 6)A 7)D 8)C 9)A 10)E 11)D 12)A 13)E 14)B 15)D 16)E 17)B 18)A 19)A 20)E 21)C 22)A 23)B 24)A 25)C
 ÇÖZÜMLÜ ÖRNEKLER

ÖRNEK - 1 (ÖSS - 2002):

Anneleri yaramazlık yapan çocuklara söylendi.

Bu cümlenin yüklemiyle aşağıdaki cümleler*den hangisinin yüklemi arasında çatı yönün*den benzerlik vardır?

A) Toplantıda önemli kararlar alındı.

B) Bayram bu yıl daha coşkulu kutlandı.

C) Okul arkadaşlarını karşısında görünce çok sevindi.

D) Üyelere verilen kartların tümü yenilendi.

E) Törende çağdaş ozanlardan şiirler okundu.

ÇÖZÜM:

Örnek cümledeki "söylendi" yüklemi, dönüşlü bir fiildir. Çünkü söyleme eylemini yapan "anneleri", bu eylemden etkilenen de yine "anneleri'dir. A, B, D ve E seçeneklerindeki "alındı, kutlandı, yenilen*di ve okundu" yüklemleri edilgen çatılı fiillerdir. C seçeneğindeki "sevindi" fiili ise dönüşlüdür. Çün*kü eylemi yapan ve eylemden etkilenen aynı kişi*dir. Doğru cevap (C) seçeneğidir.

ÖRNEK - 2 (ÖSS - 2003):

Oyunda, üç arkadaşın 1980'den bugüne kadar gelen birlikteliği, zaman zaman mizahi, zaman za*man da hüzünlü bir dil kullanılarak anlatılıyor.

Bu cümleyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangi*si yanlıştır?

A) ilgeç vardır.

B) Sıfat - fiil vardır.

C) Yüklem, çatısı bakımından etkendir.

D) Zarf tümlecinde ikileme yer almıştır.

E) Belgisiz sıfat kullanılmıştır.

ÇÖZÜM:

"kadar" ilgeçtir. "gelen" sıfat - fiildir.

Zarf tümlecinde "zaman zaman" ikilemeleri kul*lanılmıştır.

"bir dil"deki "bir" sözcüğü, belgisiz sıfattır.

"anlatılıyor" yüklemi etken çatılı değil, edilgen ça*tılıdır.

Doğru cevap (C) seçeneğidir.


ÖRNEK - 3 (ÖSS - 2005):

(I) İçine kapanmış olan Anadolu dağları, sessizli*ğini, bilge dalgınlığında sürdürür zamanın akışı içinde. (II) Kendi dilince söyler türküsünü, kendi gönlünce sürer yaşamını. (Ill) Dağlar vardır, yüre*ğinden eski uygarlıklar gülümser çağımıza. (IV) İş*te bundan dolayı birçok efsaneyi bağrında yaşatır bizim Anadolu dağları. (V) Anadolu'nun en eski sahiplerinden şimdikilere değin olanları anlatır bi*ze.

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden han*gisinin yüklemi, çatısı bakımından geçişsizdir?

A)l. B) II. C) III. D) IV. E) V.

ÇÖZÜM :

Bir fiilin geçişsiz olması demek, o fiilin istense de nesne alamaması demektir. Bir başka deyişle ge*çişsiz fiiller nesne buldurucu "neyi, kimi" sorula*rına cevap veremeyen fiillerdir. Numaralanmış cümlelerin yüklemlerini sırayla inceleyelim:

I. cümlede sürdürür yüklemi "Neyi sürdürür?" so*rusuna "sessizliğini sürdürür" cevabını; II. cümle*de "söyler ve sürer." yüklemleri "Neyi söyler?" sorusuna "türküsünü söyler." "Neyi sürer?" soru*suna "yaşamını sürer" cevabını; IV. cümlede "ya*şatır" yüklemi "Neyi yaşatır?" sorusuna "birçok efsaneyi yaşatır" cevabını; V. cümlede "anlatır" yüklemi "Neyi anlatır?" sorusuna "Anadolu'nun en eski sahiplerinden şimdikilere değin olanları

anlatır." cevabını verir. I., II., IV. ve V. cümledeki yüklemler nesne alabildikleri için geçişlidir. Ancak III. cümledeki "gülümser" yüklemi "Neyi veva kimi gülümser?" sorusuna cevap veremez. Yani nesne alamaz, bu nedenle III. cümledeki yüklem çatısı bakımından geçişsizdir.

Doğru cevap (C) seçeneğidir.


ÖRNEK - 4 (ÖSS - 1990):

Aşağıdaki atasözlerinden hangisinin yüklemi geçişli bir fiildir?

A) Araba devrilince yol gösteren çok olur.

B) Boş çuval ayakta durmaz.

C) Kurunun yanında yaş da yanar.

D) Gülü seven dikenine katlanır.

E) Ayağını yorganına göre uzat.

ÇÖZÜM :

Verilen cümleler nesne - yüklem ilişkisi açısından incelendiğinde "olmak, durmak, yanmak, katlan*mak" fiillerinin yüklem olarak kullanıldıkları görü*lür. Bu fiiller geçişsiz olduğundan nesne alama*mışlardır. "E" seçeneğinde, yüklem olan fiil "uzat*maktır. Nesne alabilme özelliği olan bu fiil geçiş*lidir. Zaten cümlede "ayağını" nesnesi de kullanıl*mıştır.

Doğru cevap (E) seçeneğidir.


ÖRNEK - 5 (ÖSS - 1992):

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili söz*cük, çatı bakımından ötekilerden farklıdır?

A) Seni darıltmak istemiyorum.

B) Bu konuyu birlikte seçmiştik.

C) Seni durakta çok bekledim.

D) Onun için bu kadar üzülmemelisin.

E) Önerdiğin kitabı alacağım.

ÇÖZÜM:

Fiiller çatı yönünden incelenirken hem özne -yüklem, hem de nesne - yüklem ilişkisine bakılır. Özne - yüklem ilişkisine göre incelediğimizde bü*tün sözcüklerin "etken" fiil olduğu, çatı farkı ol*madığını görürüz. Oysa, nesne - yüklem ilişkisine göre incelediğimiz zaman "istemiyorum, seçmiş*tik, bekledim, alacağım" sözcüklerinin (fiillerinin) "neyi, kimi" sorularına cevap verdiklerini, yani "geçişlilik" özelliği yansıttıklarını görürüz. D seçe-neğindeki "üzülmemelisin" sözcüğü (fiili) bu soru*lara cevap veremez; geçişsiz bir fiildir. Doğru cevap (D) seçeneğidir.

ÖRNEK - 6 (ÖSS - 1997):

(I) Köşedeki masaya oturdu. (II) Eldivenlerini çıka*rıp yanına koydu. (III) Usulca çantasını açtı. (IV) Küçük el aynasını çıkardı. (V) Yüzünü uzun uzun inceledi.

Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangi*sinin yüklemi geçişsiz bir fiildir?

A)l. B) II. C)lll. D) IV. E) V.

ÇÖZÜM:

"Koydu, açtı, çıkardı ve inceledi" yüklemleri "onu" nesnesini kabul edebilen geçişli fiillerdir. I. cümle*deki "oturdu" fiili, "onu" nesnesini kabul edeme*yen geçişsiz bir fiildir.

Doğru cevap (A) seçeneğidir.


TEST


1. (I) Bir vapur yanaşıyor Eminönü'ndeki vapur iskelesine. (II) Martılar ona çığlıklarıyla eşlik ediyor. (Ill) Günün ilk ışıklarıyla birlikte insan*lar birer ikişer çıkıyorlar kaldırımlara. (IV) Yol kenarındaki taksiler, gecenin yorgunluğunu atıyor. (V) Caminin avlusundaki güvercinler uçuşuyor.

Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangisinin yüklemi geçişli bir fiildir?

A)l. B) II. C) III. D) IV. E) V.


2. Aşağıdaki dizelerin hangisinde yüklem çatı bakımından ötekilerden farklıdır?

A) Melekler dolanır bu kuytu yerde.

B) Ufukta pas tuttu birdenbire yaz.

C) Akşam, sanki boşluk içime dolar.

D) Rüzgârda bir kadın, saçını yolar.

E) Gün çabuk geçti, akşam tez oldu.


3. I. Yaşlı kadın odasında söylendi, durdu.

II. Kurallar ona da söylenmemiş mi?

III. Bütün koridorlar yıkanmış.

IV. Herkes kazandığıma çok sevinmişti.

V. Son olarak parkta görülmüştü.

Yukarıdaki cümlelerde altı çizili fiillerden hangileri dönüşlü çatılıdır?

A) I. ve II. B)l. ve IV. C) I. veV.

D) II. ve III. E) II. ve IV.


4. Aşağıdaki atasözlerinden hangisi nesne -yüklem ilişkisi bakımından ötekilerden farklıdır?

A) Dost başa düşman ayağa bakar.

B) Görünen köy kılavuz istemez.

C) Ayağını yorganına göre uzat.

D) İyilik eden iyilik bulur.

E) Duvarı nem, insanı gam yıkar.


5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde çatı özelliği aranmaz?

A) Bu kitabı, yakınlarım için bir kolaylık ol*sun diye yazdım.

B) Ben, kendimi olduğum gibi anlatıyorum.

C) Burada kusurlarım apaçık görülecektir.

D) Kendime şeref kazandırmak aklımdan hiç geçmedi.

E) Anlattığım hayat, yalın ve gösterişsizdir.


6. Aşağıdaki dizelerin hangisinde yüklem, geçişli bir eylemdir?

A) Yürüyorum, arkama bakmadan yürüyo*rum.

B) Sanki beni bekleyen bir hayal görüyo*rum.

C) Geceler toprağa benimle inmiş.

D) Bana, yakan gözlerle bir kerecik baktı*nız.

E) Gidiyor, gidiyor nurdan heykeller.


7. Aşağıdaki dizelerin hangisinde yüklem, oldurgan bir fiildir?

A) Otuz üç yıl, saatim işlemiş, ben durmu*şum.

B) Alıp beni götürsün, tam dört inanmış adam.

C) Bana, gerçekleri söyledi her biri.

D) Onu bir kez gördüm bundan altı yıl ev*vel.

E) Yıllarca gezdirdim hoyrat başımı.


8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde özne -yüklem ilişkisi "Çocuklar gün boyu çalıştı*lar." cümlesindekiyle aynıdır?

A) O akşam, kötü haber duyuldu.

B) Evin etrafı kuşatılmıştı.

C) Eşyalar, dördüncü kata taşındı.

D) Gerçek dostluğun ne olduğunu bilirim.

E) Yarışmanın kuralları açıklandı.

9. İçimde damla damla bir korku birikiyor;

I

Sanıyorum, her sokak başını kesmiş, devler.

II III

Üstüme camlarını, hep simsiyah, dikiyor.

IV

Gözüne mil çekilmiş, bir âmâ gibi evler.

V

Yukarıdaki dizelerde numaralı sözcükler*den hangisi, çatısı bakımından ötekiler*den ayrılır?

A)l. B) II. C) III. D) IV. E)V.


10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yüklem, dönüşlü bir fiildir?

A) Çektiği fotoğraflarla durmadan övünü*yordu.

B) En kaliteli halılar burada dokunuyor.

C) Bu ağaçların hepsi budanacak.

D) Her gece bütün cadde yıkanıyordu.

E) Çimler her gün sulanmalıydı.


11. Aşağıdakilerden hangisi özne - yüklem ilişkisi yönünden ötekilerden farklıdır?

A) Kampta sabaha kadar şarkılar söylendi.

B) Başarılı öğrencilere ödülleri verildi.

C) Çocuğundan haber alamayan yaşlı ka*dın kaygılandı.

D) Perdeler yeni ütülendi.

E) İzinsiz gösteri yapanlar çok geçmeden yakalandı.


12. Aşağıdakilerin hangisinde yüklem edilgen çatılı bir fiildir?

A) Her dakikasını ayrı hatırlarım Erenköy'de geçen zamanın

B) Bir gün bizim de dokunacak Atlasımız çalışkan ellerde

C) Süzüyor ufukta bir kızıl yeri İçi karanlıkla dolu gözleri

D) Yanan bir kâğıtta küçük bir satır Yazı gibi akşam onu karartır

E) Yıllar bir gözyaşı olup da kaymış Nurlu ihtiyarın yanaklarında


13. İşteş fiiller genellikle nesne almaz. Aşağıdakilerin hangisinde bu kurala aykırı bir kullanım vardır?

A) Onunla dershaneye gelirken karşılaştık.

B) Araya amcam girince barıştılar.

C) Artan yiyecekleri paylaştılar.

D) Bir ara gülüştüler.

E) Ağaçların gövdeleri iyice kalınlaşmıştı.


14. Aşağıdakilerin hangisinde özne, yaptığı işten yine kendisi etkilenmektedir?

A) Korkmasınlar diye amcam da yanlarında bulundu.

B) Yoksullara yiyecek, içecek ve yakacak yardımı yapıldı.

C) Bineceğimiz araçlar belli oldu.

D) Aşı yaptırmayan çocuklar hastalandı.

E) Tapular, dağıtılmaya başlandı.


15. I. Hazırlıklar kısa sürede tamamlandı.

II. At iyice huysuzlaştı.

III. Onun kendisini sevdiğini biliyordu.

IV. Araba kullanırken sağa sola bakmaz.

V. Yazdığı dörtlüğü yüksek sesle okudu.

Numaralanmış cümlelerden hangi ikisinin yüklemi hem özne - yüklem hem de nes*ne - yüklem ilişkisi bakımından özdeştir?

A) I. ve II. B) II. ve III. C) ll.veV. D) III. ve V. E) IV. ve V.

16. Aşağıdakilerden hangisinin yüklemi dö*nüşlü bir eylemdir?

A) Kimlerle gideceğimiz konuşulacaktı.

B) Yürüyüş sonrası mutlaka yıkanırdı.

C) Gömleklerimin hepsi de çok güzel ütülenmişti.

D) Tasarı kabul edilmedi.

E) Takıların bir kısmı söylenmedi.


17. (I) Evimin balkonundan arka bahçelere baka*rak sonbaharı günü gününe izliyorum. (II) Sonbahar bu yıl da bana her zamankinden daha yakın geliyor. (Ill) Ama yine de yazın üzerimdeki etkilerinden bir türlü sıyrılamıyorum. (IV) Sanki avucumdan birdenbire kayıp gitti yaz. (V) Adalar Denizi'nin bol yıldızlı ge*celerinin tadına varamadan sonbahar geli*verdi.

Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisinin yüklemi geçişli bir fiildir?

A)l. B) II. C) III. D) IV. E)V.



Cevap Anahtarı: 1)D 2)A 3)B 4)A 5)E 6)B 7)B 8)D 9)E 10)A 11)C 12)B 13)C 14)A 15)D 16)B 17)A

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder