Memleketimizi, toplumumuzu gerçek
hedefe, mutluluğa eriştirmek için iki orduya ihtiyaç vardır. Biri
vatanın hayatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin geleceğini
yoğuran kültür ordusu…
Bir millet irfan ordusuna sahip olmadıkça, muharebe meydanlarında ne
kadar parlak zaferler elde ederse etsin, o zaferlerin kalıcı sonuçlar
vermesi ancak irfan ordusuna bağlıdır. 1923
Öğretmenler her fırsattan yararlanarak halka koşmalı, halk ile
beraber olmalı ve halk, öğretmenin çocuğa yalnız alfabe okutan bir
varlıktan ibaret olmayacağını anlamalıdır. 1927
Milli eğitimde süratle yüksek bir seviyeye çıkacak olan bir milletin,
hayat mücadelesinde maddi ve manevi bütün kudretlerinin artacağı
muhakkaktır. 1928
Milli eğitim ışığının memleketin en derin köşelerine kadar ulaşmasına, yayılmasına özellikle dikkat ediyoruz. 1924
En önemli ve verimli vazifelerimiz milli eğitim işleridir.
Milli eğitim işlerinde kesinlikle zafere ulaşmak lazımdır. Bir milletin
gerçek kurtuluşu ancak bu şekilde olur. Bu zaferin sağlanması için
hepimizin tek vücut ve tek düşünce olarak bir program üzerinde çalışması
lazımdır. Bence, bu programın iki esaslı noktası vardır:
(a) Sosyal hayatımızın ihtiyaçlarına uygun olması
(b) Çağın gereklerine uymasıdır. 1922
Milli Eğitim programımızın, Milli Eğitim siyasetimizin temel taşı, cahilliğin yok edilmesidir.
Cahillik yok edilmedikçe, yerimizdeyiz… Yerinde duran bir şey ise
geriye gidiyor, demektir. Bir taraftan genel olan cahilliği yok etmeye
çalışmakla beraber, diğer taraftan toplumsal yaşamda bizzat faal ve
faydalı, verimli elemanlar yetiştirmek lazımdır. Bu da ilk ve orta
öğretimin uygulamalı bir şekilde olmasıyla mümkündür. Ancak bu sayede
toplumlar iş adamlarına, sanatkarlarına sahip olur. Elbette milli
dehamızı geliştirmek, hislerimizi layık olduğu dereceye çıkarmak için
yüksek meslek sahiplerini de yetiştireceğiz. Çocuklarımızı da ayni
öğretim derecelerinden geçirerek yetiştireceğiz.1922
Gelecek için yetiştirilen vatan çocuklarına, hiçbir güçlük karşısında
baş eğmeyerek tam sabır ve dayanıklılık ile çalışmalarını ve
öğrenimdeki çocuklarımızın anne ve babalarına da yavrularının
öğrenimlerini tamamlaması için her fedakarlığı göze almaktan
çekinmemelerini tavsiye ederim. Büyük tehlikeler önünde, uyanan
milletlerin kararlarında ne kadar ısrarlı olduklarını tarih
doğrulamaktadır. Silahı ile olduğu gibi kafasıyla da mücadele
mecburiyetinde olan milletimizin, birincisinde gösterdiği kudreti
ikincisinde de göstereceğine asla şüphem yoktur. 1921
İlk ve orta öğretim mutlaka insanlığın ve medeniyetin gerektirdiği ilmi
ve fenni versin, fakat o kadar pratik bir şekilde versin ki, çocuk
okuldan çıktığı zaman aç kalmaya mahkûm olmadığına emin olsun. 1922
Milli Eğitimin gayesi yalnız hükümete memur yetiştirmek değil, daha
çok memlekete ahlaklı, karakterli, cumhuriyetçi, inkılâpçı,olumlu,
atılgan, başladığı işleri başarabilecek kabiliyette, dürüst, düşünceli,
iradeli, hayatta rastlayacağı engelleri aşmaya kudretli, karakter sahibi
genç yetiştirmektir. Bunun için de öğretim programları ve sistemleri
ona göre düzenlenmelidir. 1923
Okullarda öğretim vazifesinin güvenilebilir ellere teslimini,
memleket evladının, o vazifeyi kendine hem bir meslek, hem bir ideal
sayacak üstün ve saygıdeğer öğretmenler tarafından yetitirilmesini
sağlamak için öğretmenlik, diğer serbest ve yüksek meslekler gibi,
derece ilerlemeye ve her halde refah sağlamaya uygun bir meslek haline
getirilmelidir. Dünyanın her tarafında öğretmenler insan toplumunun en
fedakar ve saygıdeğer unsurlarıdır. 1923
Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir. Öğretmenden,
eğiticiden yoksun bir millet henüz millet adını almak kabiliyetini
kazanmamıştır. Ona basit bir kitle denir, millet denemez. Bir kitle
millet olabilmek için mutlaka eğiticilere, öğretmenlere muhtaçtır. 1925
Yeni nesil, en büyük Cumhuriyetçilik dersini bugünkü öğretmenler
topluluğundan ve onların yetiştirecekleri öğretmenlerden alacaktır. 1924
Türkiye’nin birkaç yıla sığdırdığı askeri, siyasi, idari inkılâplar
sizin, sayın öğretmenler, sizin sosyal ve fikri inkılâptaki
başarılarınızla pekiştirilecektir. Hiçbir zaman hatırlarınızdan çıkmasın
ki, Cumhuriyet sizden “fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür” nesiller
ister. 1924
(Öğretmenler) Ordularımızın kazandığı zafer, sizin ve sizin
ordularınızın zaferi için yalnız zemin hazırladı…gerçek zaferi siz
kazanacak ve devam ettireceksiniz ve mutlaka başarılı olacaksınız. Ben
ve sarsılmaz imanla bütün arkadaşlarım, sizi takip edeceğiz ve sizin
karşılaşacağınız engelleri kıracağız. 1922
Öğretmenler; yeni nesli Cumhuriyetin fedakâr öğretmen ve
eğitimcileri, sizler yetiştireceksiniz, yeni nesil sizin eseriniz
olacaktır. Eserin kıymeti, sizin beceriniz ve fedakarlığınızın
derecesiyle orantılı olacaktır.Cumhuriyet; fikren, ilmen, fennen,
bedenen kuvvetli ve yüksek karakterli koruyucular ister. Yeni nesli, bu
özellik ve kabiliyette yetiştirmek sizin elinizdedir…Sizin başarınız,
Cumhuriyetin başarısı olacaktır. 1924
Hedefe yalnız çocukları yetiştirmekle ulaşamayız! Çocuklar
geleceğindir. Çocuklar geleceği yapacak adamlardır. Fakat geleceği
yapacak olan bu çocukları yetiştirecek analar, babalar, kardeşler hepsi
şimdiden az çok aydınlatılmalıdır ki, yetiştirecekleri çocukları bu
millet ve memlekete hizmet edebilecek, yararlı ve faydalı olabilecek
şekilde yetiştirsinler! Hiç olmazsa yetiştirmek lüzumuna inansınlar!
Okullardan başka gazeteler, küçük dergiler köylere kadar yayınlanıp
dağıtılmalıdır. Bizim köylümüz ne gazete ne dergi v.s. okumaz. Bilenler
bilmeyenleri toplayıp, okutmayı, onlara okumayı anlatmayı bir vazife
bilmelidir. 1923
Hayatın her çalışma safhasında olduğu gibi özellikle öğretim
hayatında sıkı disiplin başarının esasıdır. Müdürler ve öğretim
kadroları disiplini sağlamaya, öğrenci ise disipline uymaya mecburdur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder